نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور

14 ارديبهشت 1398

سر فصل های دیزل ژنراتور


1* سازنده ديزل ژنراتور

2* ديزل ژنراتور چيست

3* نحوه محاسبه ظرفيت ديزل ژنراتور

4* نحوه نصب و راه اندازي ديزل ژنراتور

5* استاندارد و مشخصات فنی ژنراتورهای اضطراری

6* اجزا تشکیل دهنده سیستم سوخت


هميشه از ذهنمان مي گذرد که ديزل ژنراتور چيست و چگونه ساخته شده است و نحوه راه اندازي و نصب آن به چه شکلی است به چه ظرفیتی نیازمندیم ؟

1 * سازنده ديزل :


لغت ديزل برگرفته از مخترع آلماني رودلف کريست يان کارل ديزل که در سال 1958 ميلادي ديده به جهان گشود وي در یک خانواده آلمانی تبار که در فرانسه  فقیر زندگی میکرد پس از شروع شدن جنگ بین فرانسه و آلمان مجبور به برگشت به کشور خودشان شد در سال 1880 ميلادي پس از گذرراندن دوره هاي تحصيلي و آموزشي و کسب بالا ترين افتخارات دانشگاه پلي تکنيک باواريا فارق التحصيل شد او توانست در سال 1892 ميلادي پس از چهارده سال سعي و کوشش شبانه روزي، نوع خاصي از موتور احتراق داخلي را ثبت اختراع کرد و به همين خاطر به احترام اين مخترع اين موتورها را موتور ديزل ناميدند.موتور ديزل، به انواع شايع از موتورها گفته مشود که بدون نياز به يک جرقه الکتريکي در داخل موتور ميتوانند مواد سوختني را شعله ور سازند.
مخترع موتورهاي ديزل در سال 1913 ميلادي که در حال سفر به لندن بود بصورت نا مشخصي ديده از جهان بست.

2 * ديزل ژنراتور چيست :

ديزل ژنراتور تشکیل شده از چهار جز مجزا به نام هاي موتور و ژنراتور و شاسي و رادياتور ميباشد کار موتور توليد نيروي متحرکه مي باشد که سوخت فوسيلي موجود در باک را به داخل موتور انتقال داده و به وسيله سيستم احتراق انرژي فوسيلي را تبديل به نيروي متحرکه مي کند در اينجاست که ژنراتور نيروي متحرکه توليد شده در موتور را به انرژي الکتريسيته تبديل ميکند.

                                                  دیزل ژنراتور
هر ديزل ژنراتوري که قرار است تولید شود و تولید انرژی کند حتما بايد روي يک شاسي فلزي قرار گيرند قبل از هر چيزي بايد وزن موتور و ژنراتور و ملحقات ديزگر ديزل ژنراتور را که قرار است روي شاسي قرار گيرند را بايد اندازه گيري کنيم سپس نوع آلياژ فلزي که قرار است استفاده شود بايد مد نظر گرفت، در نظر گرفتن لرزه گيرهاي لاستيکي براي مقابله از لرزه هاي موتور و ژنراتور، اندازه گيري مصرف سوخت ديزل ژنراتور براي تعبييه مخزن سوخت لازم برروي شاسي، استفاده از رنگ با استانداردهاي ضد اسيدي و ضد زنگ زدگي و ضد احتراق و ضد سايش، استفاده از بهترين لوازم جوشکاري در شاسي در نظر گرفته شود چون اگر عیبی به شاسي برسد دچار مشکلات بزرگي در کل سيستم مي شود که قابل جبران نيست.

اقلام ديگري که بايد در کنار شاسي در نظر گرفته شود محل قرارگيري پيش گرم کن و محل قرار گرفتن تابلو راه انداز و کنترلر ديزل ژنراتور و محل انتقال سيم و کابل هاي فرمان به داخل موتور و ژنراتور و محل قرار گيري رادياتور خنک کننده و محل قرارگيري کانوپي و محل قرارگرفتن گاري سيار که بايد حتما درنظر گرفته شود فرداروزي خواستين يکي از اين ادوات را اضافه کنيد ديگر لازم به جوشکاري و آهنگري نباشد چون يوخت در داخل شاسي قرار دارد و بسيار خطرناک ميباشد

رادياتور :
رادیاتور
وسيله اي است که از چند نوع آلياز ساخته مي شود رادياتور های مسي و رادياتور آلومينيومي، ازآنجايي که ديزل ژنراتور در 95% مواقع در داخل اطاقک يا داخل کانوپي قرار مي گيرئ و هميشه در حالت ساکن ميباشد و هميشه هوا را به سمت خارج هدايت مي کند.

رادياتور خنک کننده در سيستم خنک کاري ديزل ژنراتور نقش مهمی را دارد،‌ در ديزل ژنراتور هاي بزرگ اصولا يک رادياتور هوا خنک در مقابل رادياتور خنک کننده قرار مي گيرد تا هواي ورودي به رادياتور را خنک نمايد در داخل رادياتور خنک کننده از آب و مايع ضد يخ به اندازه بزرگي يا کوچکي ديزل ژنراتور ريخته ميشود نسبت ضد يخ به آب اکثرا 45 به 55 ميباشد در بعضي مناطق سردسير 50 به 50 يا 40 به 60 ميباشد

مایع خنک کننده (ضد يخ) فقط بعنوان جلوگيري از يخ زدگي مورد استفاده نيست در مقابل گرما جهت جلوگيري از جوش آوردن آب و پوسيدگي جلوگيري ميکند
دیزل ژنراتور

3 ~ نحوه محاسبه ظرفيت ديزل ژنراتور :

محاسبه توان مصرفي جهت انتخاب ديزل ژنراتور محاسبه مقدار مصرفي جهت انتخاب ژنراتور متناسب با مصرف :

از آنجاييكه اغلب مطالعه كنندگان سايت ما مصرف كنندگان محترم مي باشند لذا مباحث را جهت فهم راحت تر به صورت عاميانه بيان كرده و سعي بر آن داريم تا كمتر از اصطلاحات علمي استفاده كنيم .

لي كن از دوستاني كه تمايل به آشنا شدن با دلايل علمي مطالب ذيل دارند خواهشمنديم با كارشناسان مجرب شركت تماس حاصل نمايند. 4305-4437-021

کاوا چیست؟ 
کاوا (KVA ) واحد اندازه گیری توان دیزل ژنراتور است و عبارت است از توان ظاهری دیزل ژنراتور زمانی که در مدار AC قرار میگیرد, این توان مرکب از توان واقعی و توان راکتیو (var)است.
در حالت کلی توان واقعی را با KW نمایش میدهند و توان راکتیو (VAR) توانی است که هنگام مورد نیاز بودن بار موتور مورد استفاده قرار میگیرد و توسط آن موتور میتواند هسته آهنی خود را مغناطیسی کند.
واجب ترين هدف از محاسبه توان مصرفي ، رسيدن به عدد درست براي انتخاب ژنراتور است زيرا اگر ژنراتور را كوچكتر از توان مورد نياز خريداري كنيم عملاً نيازمان بر آورده نشده و نميتوانيم توان همان دستگاه را زياد كنيم و اگر ژنراتور بزرگ تر بگيريم ، هزينه اضافه كرده ايم و بايد هزينه سوخت و اصطهلاك بيشتري را بپردازيم .مهم نيست كه كنتور برق شهر شما چند آمپر است يا چه امتيازي از اداره برق گرفته ايد زيرا برق شهر پشتوانه شبكه داشته و به عنوان مثال ممكن است شما از يك كنتور ۱۰۰ آمپر به اندازه ۱۵۰ آمپر در لحظه توان مصرف كنيد يا از يك كنتور ۱۰۰ آمپر ، ۲۰ آمپر هم مصرف نكنيد .ابتدا نام مصرف كننده ها را ليست كنيد . سپس آنها را به دو دسته ي ۳ فاز و 1فاز تقسيم بندي كنيد . روي پلاك يا برچسب هر مصرف كننده اي مشخصات فني بر حسب : اسب بخار (hp) يا كيلووات (kW) يا كاوآ (kVA) يا آمپر (A) قيد شده است . با استفاده از روابط ذيل تمام آنها را به آمپر تبديل كنيد :

اسب بخار ضربدر ۰/۷۳۶ = كيلو وات كاوآ ضربدر ۰/۸ = كيلووات سه فاز ضربدر ۱/۸ = آمپر سه فازكيلووات تكفاز ضربدر ۴/۴ = آمپر تكفازاز آنجاييكه ژنراتور برق را در لحظه توليد مي كند و پشتوانه اي مانند شبكه برق شهري ندارد لذا در محاسبه توان ژنراتور بايد كليه مصرف هاي لحظه استارت (استارت اوليه) را در نظر بگيريم . بدين ترتيب به مصرف كننده هايي مثل روشنايي ها كه در لحظه ابتدايي روشن شدن توان بيشتري مصرف نمي كنند ضريب يك داده و به مصرف كننده هايي كه موتور الكتريكي دارند مانند جرثقيل تاور ، پمپ ها ، آسانسور دستگاه های اطاق عمل و سی تی اسکن و . . كه در لحظه ابتدايي روشن شدن توان لحظه اي بيشتري مصرف مي كنند طبق تقسيم بندي ذيل ضريب دهيد :

موتورهاي الكتريكي با حالت راه اندازي مستقيم = ضريب ۲/۵ موتورهاي الكتريكي با حالت راه اندازي دو ضرب (ستاره مثلث) = ضريب۱/۷موتورهاي الكتريكي با حالت راه اندازي از طريق اينورتر (سافت درايو) = ضريب ۱ حال اعداد بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تكفاز را به صورت مجزا در گروه خودشان با يكديگر + مي كنيم . عدد بدست آمده در حالت تكفاز را تقسيم بر سه نموده و با عدد بدست آمده در حالت سه فاز جمع مي كنيم . عدد نهايي همان ميزان توان مصرفي مورد نياز ما بر حسب آمپر سه فاز است . حال با روابط ذيل اين عدد را به كيلووات يا كاوآ تبديل مي كنيم :

آمپر سه فاز تقسيم بر ۱/۸ = كيلو وات سه فازآمپر سه فاز تقسيم بر ۱/۴۴ = كاوآ بدين ترتيب توان مورد نيازمان مشخص شد ولي تا اينجا فقط ۵۰ درصد محاسبات را انجام داده ايم . ۵۰ درصد مابقي مربوط به انتخاب ديزلي است كه بتواند توان مصرفي را تامين كند. توان تعريف شده در كاتالوگ ديزل ژنراتور ها در ارتفاع سطح دريا ، تهويه مناسب ، دماي ۲۰ درجه سانتي گراد و ساير شرايط استاندارد محيط كاركرد و سوخت مصرفي مي باشد . ليكن با توحه به محل استقرار دستگاه افت هايي در رسيدن به اعداد قيد شده در كاتالوگ سازنده داريم .

از طرفي در كاتالوگ شركت سازنده براي هر ديزل ژنراتوري يك توان اضطراري و يك توان دائم تعريف شده است . توان اضطراري يا Standby Power در واقع همان تواني است كه دستگاه تا يك ساعت مي تواند در اختيار مصرف كننده قرار دهد و پس از ساعت اول دچار افت حدود ۱۰ درصدي شده و از آن به بعد توان دائم Prime Power را مي تواند در اختيار مصرف كننده قرار دهد .پس از بررسي كليه مطالب فوق بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه اگر قرار است ديزل ژنراتور دائم كار كند ، بهتر است با بيش از ۷۰ درصد توان كار نكند ولي در مصرف اضطراري از كل توان دستگاه نيز مي توان استفاده كرد .لازم به ذكر است همانطور كه استفاده طولاني مدت در محدوده تواني بيشتر از توان مجاز تعريف شده از دستگاه براي آن مضر است ، استفاده طولاني مدت از دستگاه در محدوده تواني كمتر از ۳۰ درصد توان كل دستگاه نيز آسيب هاي جدي را به آن وارد مي كند ( البته موارد اخير در كوتاه مدت قابل چشم پوشي است ) .اميد است توانسته باشيم اطلاعات مناسبي را در اختيار مطالعه كنندگان محترم قرار داده و شما توانسته باشيد توان مصرفي مجموعه خود را محاسبه نماييد . البته كارشناسان شركت توان محاسبه شده از طريق شما را مجدداً بررسي خواهند نمود .

4 * نحوه راه اندازي ديزل ژنراتور :

پس از اينکه محل قرار گيري ديزل ژنراتور مشخص شد بايد چندين نکته را رعايت کنيم تا طول عمر ديزل ژنراتور افزايش يابد

1 - محل قرار گيري : برسي شرايط دسترسي محل نصب و پيش بيني هرگونه محدوديت احنمالي داخل آن فضا، ابتدا به منظور جابجايي و نصب و سپس از نظر تامين سوخت و ورود تجهيزات و بالابر به هنگام تعميرات و... در گذر زمان

شرايط سطح زمين، از نظر هموار يا شيبدار بودن، وجود يک سيستم تهويه براي تجهيزات داخل اجباري است.

حفاظت در مقابل عناصر آب و هوايي (برف - باران - تگرگ - طوفان - سيل - نور مستقيم آفتاب - سزماي بيش از حد)

2 - اتاقک ديزل ژنراتور بايد داراري درب خروج اضطراري باشد تا در مواقع بروز اتفاق ( آتش سوزي و زلزله و ...) مورد استفاده قرارگيرد

3 - قرار دادن لوازم آتش خاموش کن در کنار ديزل ذژنراتور (کپسول آتش خاموش کن و خاک و شير آب آتش نشاني)

4 - استفاده از مهار ها و حفاظ ها مناسب در فضاي اطراف ديزل ژنراتور

5 - نصب جرثقيل سقفي براي مواقع ضروري و لازم (جابجايي دستگاه يا تعويض محل دستگاه)

6 - استفاده از سيستم زمين (ارتينگ)

7 - چيدمان و قراری گیری منظم باشد.

8 - فضاهايي را براي استقرار کابلها، لولههاي سوخت،

9 - فاضلاب جهت تخليه آب خنک کاري، چاله خروج آب شستشوي و روغن کثيف دستگاه

10 - فضايي براي قرار دادن روغن اضافه و لوازم مصرفي موتور... در نظر گرفته شود.

11 - نور کافي جهت کارکردن در فضاي داخل اتاقک الزامي ميباشد. لازم به ذکر است، يک چراغ امرجنسی ضروري است.

12 - براي کانالهاي داخل اتاقک استفاده از درپوش فلزي مقاوم ضروري است.

نصب و راه اندازي يک ديزل ژنراتور ميبايست همواره توسط يک فرد متخصص و با تجربه انجام گيرد تا از بروز هر گونه مشکلات احتمالي به دور باشد در اين مقاله ما به مهم ترين نکات و چندين دستور العمل براي راه اندازي ديزل ژنراتور اشاره مي نماييم ديزل به دليل احتراقي که در سيستم خود دارد، باعث توليد گرما ميشود. اين گرماي توليدي باعث گرم شدن هواي محيط و همچنين گرم شدن آب مجاري ديزل ميگردد. آب مجاري ديزل به وسيله رادياتوري که در جلوي دستگاه قرار دارد، خنک ميشود. همچنين ژنراتور به دليل وجود جريان و مقاومت الکتريکي که در ذات خود دارد، توليد گرما ميکند. اين گرما باعث صدمه زدن به سيم پيچ ها و عايقهاي ژنراتور ميگردد. سيستم خنک کاري ژنراتور معمولا توسط هواي محيط ميباشد. اين خنک کاري در دو مرحله انجام ميگردد.

ابتدا هواي محيط به صورت شعاعي از اطراف سيم پيچها، توسط پرههايي که روي محور ژنراتور قرار دارد، عبور کرده و به بيرون هدايت ميشود. در مرحله دوم قسمتهايي از ژنراتور که در حالت قبل در معرض هواي پره ها قرار نگرفته، خنک ميشود. در اين مرحله شيارهايي از جنس آلومينيوم برروي پوسته ژنراتور تعبيه شده است.

اين شيارها تماس گرماي استاتور را با محيط بيشتر کرده و باعث انتقال سريع گرما به محيط ميشود. با توجه بهگفتههاي بالا هواي اتاقک دستگاه گرم شده و ميبايست اين گرما به بيرون هدايت شود، تا دستگاه آسيب نبيند.

با بيان اين مقدمه ميتوانيم اصل موضوع را شرح داده و نکات مهم در مورد يک سيستم اضطراري فعال را توضيح دهيم.

هوادهي اتاقک دیزل ژنراتور :

الف: جهت ورود و خروج هواي اتاقک، ميبايست در جهت وزش باد پرههاي خنک کننده موتور باشد. در صورت وجود نداشتن چنين فضايي، با ساخت يک ديوار، مانع از ورود هواي مخالف به اتاقک شده. اين ديوار حداقل 2الي 2/5متر از دستگاه فاصله داشته و ارتفاع آن حدود 3متر باشد.
اگر دماي خارج اتاقک دستگاه، 25درجه سانتيگراد باشد، اختلاف دماي داخل اتاقک با بيرون حداکثر از
ب: مسير ورودي هوا را به صورتي در نظر گرفت که هوا از انتهاي ژنراتور وارد و بعد از تماس کامل با بدنه ژنراتور از سمت رادياتور خارج شود.
ج: گازهاي سمي که در حين کار کردن ديزل ژنراتور توليد ميشود، به راحتي از فضاي اطراف دستگاه خارج شود. هوادهي نامناسب باعث پايين آمدن راندمان نيروي کار، دستگاه، صدمه زدن به تجهيزات سيستم و بالا رفتن دماي خروجي اگزوز ميشود.
د: مساحت پنجرههاي هواي ورودي اتاقک ميبايست 5.5الي 2برابر مساحت رادياتور و اندازه پنجرههاي هواي خروجي اتاقک 2/5برابر مساحت رادياتور باشد.
و: به صورت کلي بيشترين دماي هواي داخل اتاقک ميبايست برمبناي زير باشد:
25درجه سانتيگراد تجاوز نکند.

در صورت وجود داشتن شرايط حرارتي بالاتر ميبايست از سيستم خنک کننده استفاده کرد

نکته اول :در صورتي که امکان ايجاد پنجره ورودي هوا، روبروي ژنراتور نباشد، آنگاه اين پنجرهها ميتوانند در ديوارهاي کناري اتاقک قرار بگيرند.

نکته ثانی :در صورتي که با قرار دادن پنجره، آلودگي صوتي براي مصرفکننده ايجاد مي شود، ميتوان از فن براي

تامين هواي مصرفي اقدام نمود.

نکته ثالث :مکان پنجره خروجي بايد جلوي رادياتور باشد. اگرنصب پنجره خروجي جلوي رادياتور امکان پذير نباشد، بايد جلوي رادياتور يک کانال هوا طراحي شود تا هواي خروجي به بيرون هدايت شود.

حمل و نقل دیزل ژنراتور :

جهت حمل و نقل دستگاه محلهاي خاصي روي شاسي در نظر گرفته شده است. هرگز نبايد از هوکهاي تعبيه شده روي موتور و ژنراتور استفاده کرد. چرا که ممکن است باعث از هم گسيختگي دستگاه شود

اگزوز دیزل :

اگزوز

سيستم دود خروجي دستگاه ميبايست کمترين فشار برگشتي را در سيستم ايجاد نمايد تا از ايجاد احتمال شرايط زير اجتناب گردد.

1: افزايش مصرف سوخت

2: افزايش دماي دود خروجي دستگاه و خرابيهاي ناشي از آن

3: کم شدن کارايي و راندمان دستگاه

4: پايين آمدن عمر مفيد موتور

توصيه ميشود قسمت افقي اگزوز به بيرون شيب داشته باشد تا از برگشت چگالي شدگيها جلوگيري شود. لازم به ذکر است ايجاد لوله اگزوز مشترک براي چند دستگاه به دليل چگالي شدگيهاي زياد سيستم، زياد شدن فشار مکش، ورود گاز اگزوز به ژنراتور، افزايش فشار گاز برگشتي و ... توصيه نميگردد.

در فضاهايي که قرار است لوله اگزوز از ميان ديوارها عبور کند، ميبايست يک لوله بزرگتر از قطر لوله اگزوز در ديوار وجود داشته باشد، سپس لوله اگزوز از داخل اين لوله به بيرون هدايت شود. اين عمل به اين دليل است که، لوله اگزوز هم فضا براي انبساط يا انقباض و هم فضا براي آزادي لرزش داشته باشد

5 * استاندارد و مشخصات فنی ژنراتورهای اضطراری :

اضافه بار

ارتفاع

درجه حرارت محیط

رطوبت نسبی محیط

حداکثر سرعت

متوسط فشار موثر بر دستگاه

موارد مربوط به ارتفاع، درجه حرارت محیط، رطوبت نسبی با توجه به شرایط محل نصب و بهره برداری دیزل ژنراتورتعیین می گردد.

سیستم استارت الکتریکی موتور دیزل کوپل شده با ژنراتور اضطراری با بار سبک باید مستقیما از طریق باتری با ولتاژ 24 ولت و ظرفیت کافی تغذیه شود.

یک دستگاه شارژر اتوماتیک باتری در داخل تابلوی برق تعبیه شود

6 * اجزای تشکیل دهنده سیستم سوخت :

اجزای دیزل ژنراتور

باک

فیلتر سوخت اولیه

پمپ سوخت

فیلتر سوخت اصلی

پمپ دستی سوخت

پمپ انژکتور

سوزن انژکتور
خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم